
1
HH 788-16

HC 8315/10

ASSOCIATED NEWSPAPERS OF ZIMBABWE PRIVATE LIMITED
versus
GEOFFREY NYAROTA 

HIGH COURT OF ZIMBABWE
TSANGA J
HARARE, 28 & 29 September, 1 & 2 October 2015, 

4 July 2016 & 7 December 2016

Civil trial

T Mpofu, for the plaintiff
Defendant in person1

TSANGA  J: The  plaintiff,  Associated  Newspapers  of  Zimbabwe  (ANZ)  is  the

publisher of the Daily News, a newspaper circulating in Zimbabwe. It was founded by the

defendant, Geoffrey Nyarota, (hereinafter referred to as Mr Nyarota) who became its editor

up until 2002. In 2003, the paper was shut down by Government owing to its failure to meet

certain registration requirements. It is in the processes leading to its re-launch that this trial

action finds its genesis. 

ANZ claims US$ 60 000.00 as a refund for purchase price it paid to the defendant, Mr

Nyarota, in 2009, for a news and publishing website called zimbabwetimes which he had been

running from the United States after leaving the Daily News. The expectation was that the

website  would  be  converted  to  the  Daily  News website  once  the  latter  had  obtained  an

operating  licence.  The  agreement  regarding  the  purchase  of  the  website  was  confirmed

through  various  email  correspondence  between  the  parties.  ANZ  alleges  a  fundamental

breach on Mr Nyarota’s part in that the website was never delivered and neither did it get the

benefit of the archived material on the website. It also claims interest at the prescribed rate as

well as costs of suit.

The essence of defendant’s plea is that the website was in fact delivered on the 1st of

July 2009 arising from the agreement of its purchase, even though ANZ only paid for it in

October 2009. As such his defence is centrally that with effect from the 1st July of 2009 the

1 Defendant was initially represented by Ms Mahere up to the point when he had finished testifying and was 
about to be cross examined. She was instructed by Scanlen and Holderness. The case having gone beyond its 
allocated number of days, it became a partly heard matter. On its resumption the defendant indicated that he was
no longer able to meet legal costs and would complete the case as a self-actor. 



2
HH 788-16

HC 8315/10

zimbabwetimes  website effectively belonged to its purchaser the ANZ, with him playing a

managerial role under a secondary agreement for management of the website. 

At the time of the trial, some of the issues that had characterised the dispute that ANZ

had with Mr Nyarota had fallen away. Those that remained touched squarely on the delivery

or otherwise of the website and whether the plaintiff was entitled to a refund. They were as

follows: 

a)  Whether or not the defendant delivered to the plaintiff the website purchased by the

latter in terms of the agreement between the parties.

b) What are ownership and administrative rights in respect of a website?

c) How are these transferred?

d) Whether the plaintiff is entitled to a refund of the sum of $60 000.00 plus interest on

the said sum at the prescribed rate from the date of demand being 9 June 2010 to the

payment of in full.

e) Costs of suit

The plaintiff’s evidence

Mr Jethro Goko gave evidence on ANZ’s behalf at the trial, in his capacity as chief

executive officer of ANZ. He explained that sometime in 2008 he engaged Mr Nyarota who

was then based in the United States of America regarding re-launching of the newspaper. At

the  time Mr Nyarota  was running the  zimbabwetimes which  ANZ believed would be an

excellent platform for re-launching its operations as the Daily News. This view stemmed

from the fact that the website was a known brand with a reading public. To add to that, ANZ

held the firm belief that archived news is as good as fresh news and viewed Mr Nyarota’s

website as giving it a necessary head start. Furthermore, ANZ already knew Mr Nyarota as a

key founder member of the Daily News and likewise Mr Nyarota already knew what the

Daily News was about. As Mr Goko iterated, the fit was deemed mutually beneficial.

He emphasised that what was communicated through email to Mr Nyarota at the very

onset was that he would be paid to relinquish control of the website and that it would become

an ANZ product offering. ANZ also expected to assume the responsibility of all the bills that

needed to be taken care of regarding the website upon purchase. 

It  is  not  in  dispute  that  the  parties  ultimately  settled  on  USD$60  000.00  as  the

purchase price for the website from Mr Nyarota.  It is also not in dispute that the parties

agreed that Mr Nyarota would also receive a management fee of USD$7050.00 a month for

running  expenses  for  the  website  in  the  interim  from  the  United  States  pending  the



3
HH 788-16

HC 8315/10

relicensing of the Daily News in Zimbabwe. The email to Mr Nyarota from Mr Goko dated

24 August 20092 captured the salient points relating to the takeover of the website as follows:

1. “We agreed that ANZ would take over ZimTimes with effect from July 1, 2009, for a
consideration fee of US$60 000.00. 

2. ZimTimes  would  become The  Daily  News  as  soon as  it  was  practically  and  legally
possible to do so. 

3. No due diligence would be undertaken,  and ANZ would take care  of  all  the portal’s
expenses as from that date.

4. Of the $60 000.0, ANZ would immediately pay you a deposit of $40 000.00 with the
balance of $20 000 to be paid by the end of this year. (December 2009)

5. It was agreed that of the $61 150.00 that I hope you will have in your accounts by the end
of this week, this would be made up of $40 000.00 deposit, as well as $21 150.00 that
represents the budget of the ZimTimes website, for the quarterly period July August and
September 2009- at an average monthly budget of $7050.00

6. It was further agreed that this monthly ZimTimes budget excludes your cost of living
allowance of $4000.00 a month which is currently been paid by a generous friend of the
website”…….

The remainder of the agreed terms related to the broad framework of the relationship

and a role that ANZ envisaged Mr Nyarota could play at ANZ. 

 In his evidence Mr Goko emphasised that the agreement was between ANZ and Mr

Nyarota with no involvement of any other third parties. In other words, his assertion was that

it was Mr Nyarota who was paid directly for the technical management of the website. He

also said that on ANZ’s part, its expectation was that Ecoweb was going to take over running

the website from Zimbabwe once they had sorted out their licence issues. This, however, had

not been part of the discussion with Mr Nyarota. 

The parties had continued their active email engagement over the ensuing months. On

April 28 20103 Mr Goko communicated to Mr Nyarota that Ecoweb was in fact ready to start

hosting the daily news portal and that in order to fully control the website, ANZ needed to

have the domain name, passwords, and other protocols. The email was specific that what they

required was to be advised of the current  ISP which was hosting the site  to transfer the

information from their servers to Ecoweb’s servers. He also emphasised their keenness to see

the migration of the website from the then host Lunarpages to Ecoweb. Mr Nyarota was put

in touch with the relevant people at ANZ to facilitate this process of migration. Mr Goko’s

evidence was that still no migration occurred. It had then emerged that Mr Nyarota did not

have  the  information  relating  to  the  passwords  for  the  website  as  he  had  in  fact  been

2 Page 8-9 of Exhibit 1 – Plaintiff’
3 Page 20 of Exhibit 1 



4
HH 788-16

HC 8315/10

managing the website through one Joshua Dziba, the webmaster who was the liaison person

with Lunarpages. Mr Goko disputed as part of his evidence that they owed anything to Mr

Dziba who was said to have pointed out that there were monies owed to him which still

needed to be paid before he could attend to the transfer. The essence of his evidence was that

ANZ never got the website and eventually had to launch another one. It had been anticipated

that the website would be up and running on 5 May 2010.

In cross examination Mr Goko denied that operational control of the website had been

taken  over  in  July  2009 and also  disputed  that  he  was  aware  that  the  operational  costs

specifically included the payment of a webmaster. He said that what had been agreed was to

give Mr Nyarota enough money to run the website and that what he decided to do with it in

terms of whom he paid was his own business.

Much of the cross examination of Mr Goko by Ms Mahere who was then representing

the  defendant  centred  on  the  role  that  ANZ had  envisioned  Mr  Nyarota  would  play  in

Zimbabwe once the paper had been re-launched given their perception that he was in fact the

face of the Daily News. A running theme of the cross examination was that it had always

been envisaged that Mr Nyarota would continue to manage and run the website even when it

became the Daily News. She put it  to Mr Goko that he reason why Mr Nyarota did not

deliver the website was that he would continue to run it. Mr Goko’s response was that there

was a need to separate the issue of the purchase of the website and the discussion that the

parties had had regarding a possible relationship with Mr Nyarota.

He was also cross examined on the issue of late payments from the administrative

costs of the website. It was put to him that the difficulties around the transference of the

website were equally a result of the failure by the ANZ to pay the service provider. Whilst he

conceded  in  cross  examination  that  the  money for  the  running costs  of  the  website  was

behind schedule as the payment of February had not been made in April, he was adamant that

late payment had never at any time stopped the running of the website. He also insisted that

situation regarding payment had been rectified. He also said that with effect from 1st April

2010, the administration fee for the website had fallen away because the Daily News was

ready to take over its website. He disputed the allegation that Mr Nyarota had delivered a

functional website in early April 2010 and emphasized that what he had merely done was to

tinker with the face of the website but that the domain name was never changed nor when any

passwords  transferred.  He also  said  that  ANZ had  no  problems  with  the  content  of  the

website but that it was the delivery of the website that was at the crux of the dispute. His



5
HH 788-16

HC 8315/10

evidence was that in late May 2010, Mr Nyarota was still trying to hand over control of the

website.

In re-examination,  he highlighted that  Mr Nyarota had attempted as evidenced by

correspondence between the parties, to hand over operational control of the website but had

ultimately not done so. He also said that ANZ had decided to move over to Ecoweb because

they wanted a host that they could reach any time without having to call the US. He said Mr

Nyarota himself agreed that it made sense.

Evidence of the expert witness

Mr  Russel  Holland  also  gave  evidence  on  plaintiff’s  behalf.  He  is  the  Systems

Administrator  for  the  Zimbabwe  Internet  Service  Providers  Association  (ZISPA).  He

manages the system for domain name registration for the  co.zw space. He explained to the

court that his work entails registering new domain names, making changes and modifications

and deleting domain names. He also manages the primary name server on which information

is recorded and the associated data base of each domain name. As such, he spoke as an expert

in the field. 

His evidence canvassed issues such as what gives one complete access to upload to a

website including the relationship between owning and controlling a website and a domain

name. He further highlighted that a change of name of a website would in itself not amount to

change of ownership as a complete purchase would entail the following:

a. There is a need for the transfer of the domain name to go through

b. There is a need for the transfer of the associated computer files

c. There is a need for the transfer of the administrative controls of the website being the

user name and password which then allow the owner to upload material as well as

maintain a relationship with the ISP of their choice.

To accomplish the above, a new owner essentially needs to know the current user

name; the password; the log in interface, as well as who the previous owner had gone through

to get to the key provider. The hosting company would also need to be advised of the change

of ownership. He stressed that it would not be a complete purchase where the administrative

control did not move to the purchaser. `

Materially, he stated that he had also gone through a website which allows one to

examine the history of a domain from snapshots taken that reveal who owns the domain name



6
HH 788-16

HC 8315/10

at  a  given  time  and  who is  registered  to  it.  His  interest  was  in  the  zimbabwetimes.com

website.  Exhibit  No.2  was  admitted  into  evidence  with  the  necessary  information  of  his

findings. In essence, his finding was that the zimbabwetimes.com had become the new owner

of the domain on the 17th of May 2008 with Mr G Nyarota as the administrative contact. The

technical contact was Lunarpages which was the hosting company, essentially managing the

server on which the website was being hosted. What is of significance was his observation

that according to the snap shot, registration for the domain was due to expire in September

2010. He also observed that as of October 2010, Mr Nyarota was still  the administrative

contact. However, the domain name was also up for auction as the owner of the domain name

had failed to renew it.  As of 6 December 2010 the new owner had become Mr Stephan

Schwab and had later changed to  zimbabwetimes.vancouver.  He indicated however that the

details of the administrator of this domain were hidden through a privacy body. 

The crucial point from the snapshots that he presented in evidence was that at no time

was that domain ever transferred to ANZ. As such, his conclusion was that there was no

evidence of a successful purchase. His cross examination by Ms Mahere was more of a quest

for technical clarifications and did not in my view alter the findings he had placed before the

court which in my view were in fact helpful to both sides. 

The defendant’s evidence

The crux of defendant’s evidence was that problems regarding the delivery of the

website were due to ANZ’s failure to pay running costs for the website in accordance with

the parties’ contract. His evidence was that the makings of the collapse of the contract started

in March 20104 when the plaintiff  terminated the management agreement it had with him

with effect from April 2010. Mr Nyarota maintained in his evidence that the delivery of the

website effectively took place when the parties agreed to its sale on the 1st of July 2009 and

that he had thereafter held the website under a management arrangement, with ANZ paying

for its administration. He described his understanding of his role as that he would take care of

the  management  on  behalf  of  the  new owner  and  would  continue  to  ensure  that  it  was

populated with correspondence and attend to its administration costs that were pertinent to

running a successful website. He emphasised that in doing all this he was vested with total

control  of the website  by ANZ as a  result  of  their  total  faith  in  him.  He stated that  the

agreement was not that the Daily News website itself would start on the 1st of July 2009, but

4 See page 13 of Exhibit 1



7
HH 788-16

HC 8315/10

that  ANZ would  take  over  zimbabwetimes  website  which  would  later  become the  Daily

News.

He said that he had realised as well as fully appreciated that from July 1 2009, it was

no longer his website and that he took the necessary steps to ensure that new owners were

happy with it. Consequently, his assertion was that if there were any problems relating to the

transfer of the website, this was due to ANZ’s failure to pay running costs in accordance with

the contract as agreed to by the parties. His documents were admitted as Exhibits 3 and 4. 

He  emphasised  that  the  parties  had  never  discussed  the  technical  aspects  as  the

agreement at the time was purely editorial, relating as it did to the contents of the website. He

confirmed that he had not communicated that Lunarpages were hosting the website and that

the decision on the webmaster vested in him as he was fully seized with power and capacity

to manage without recourse to ANZ or Mr Goko. He also said that there was no agreement or

specification of which domain would be used for the new website and neither had the party’s

agreement specified by name who would manage the technical aspects of their agreement.

Throughout 2009 he had not been asked for the domain name or to be put in touch with the

webhost. His point was that there had been no complaints from ANZ that it had not taken

over website because the takeover of the website was non-technical at the material time. His

view was that what ANZ was “taking over” was the ownership of the website but doing so

through him as they retained him as its manager. Mr Nyarota drew a distinction between

transfer of the content of the website and the transfer of the hosting of the website as two

separate  issues.  His view was that  what  he had sold was the content  of  the website.  As

regards the website itself, his view was that he had sold the website to ANZ in July 2009 and

that from that time he was merely managing it on their behalf as per the parties’ secondary

management agreement. However, he conceded in cross examination that he had not only

sold files and data on the website but that he had also sold the pathway to the website but

qualitied his acceptance of this fact by emphasising that he was then engaged by ANZ to be

in control of that website. He explained that Joshua Dziba was the webmaster and that there

had been no need to terminate his services when ANZ bought the site in 2009. 

He zeroed in on his understanding of what the parties agreed being that he would play

both an editorial and a management role at ANZ and that he would manage the online version

of the newspaper. He was emphatic that he never envisaged relinquishing a management role.

He had arrived in Zimbabwe from the United States in February 2010. He further explained

that  the dummy site  of the  dailynews which he had created in January 2010 was for the



8
HH 788-16

HC 8315/10

benefit of the two Directors of ANZ, Mr Goko and Mr Smail. This was to impress upon them

how meticulously he was carrying out his work. His version was also that the website became

the dailynews website on 1 April 2010 amid congratulations for a job well done. 

He said the arrival of Mr Luchie Marumahoko on to the scene in April 2010 to take

over the management of the site at the behest of ANZ was a total negation of the management

arrangement that the parties had agreed to in September 2009 in terms of which he was to run

the website. The attention of the court was drawn to the letter in which Mr Goko had written

to Mr Nyarota on March 17 20105 indicating that from 1 April 2010 ANZ would have a full

time Chief Finance Officer through whom all payments would be made to service providers

and writers.  It  specifically  stated that  the running expenses would not be handled by Mr

Nyarota from then on. Also captured in that letter was the communication that Ecoweb would

be  hosting  the  website  because  it  was  now  practically  possible  to  do  so.  This  was

communicated thus: “By the way am I am arranging for Ecoweb to host our website as soon

as it is practically possible.” Mr Nyarota stated in his evidence that he considered Mr Luchie

Maromahoko who had been tasked with overseeing the transfer of the hosting of the website

as having usurped his managerial functions and that it was for his engagement in April 2010

that things started to go wrong.

In cross examination Mr Nyarota said he had eventually transferred the correct details

of the user name and password to Mr Luchie Marumahoko who was facilitating the transfer.

His view was that at that point ANZ had two webmasters, Mr Marumahoko whom the ANZ

employed  and  Mr  Dziba  who  had  been  managing  the  webmaster  under  Mr  Nyarota’s

direction and whom he said ANZ had therefore inherited when it bought the website from

him. He was adamant in his re-examination that the new webmaster refused to pay the old

webmaster for services rendered and hence the failure to complete the migration successfully.

Having been dismissed from the managerial position by letter dated 27 May 2010, he

stated in that  he had no way of ascertaining whether ANZ had control of the domain or

administrative protocols of the site or of the files. His view was that if ANZ is not using the

site, only they could explain why they are not able to use it.

The legal arguments 

Mr Mpofu who appeared for the plaintiff, submitted that what the parties concluded

was  a  synallagmatic  contract  in  which  the  parties  were  to  carry  out  their  respective

5 Page 20 of exhibit 3



9
HH 788-16

HC 8315/10

obligations. He cited as his authority, the case of Blumo Trading (Pvt) Ltd v Nelmah Co (Pvt)

Ltd & Anor6 which puts forth the principle that a party cannot enforce a contract unless they

have performed their side of the bargain. He argued that under the circumstances of non-

fulfilment, restitution of the $60 000.00 paid was in order. He also relied on the cases of Extel

(Pvt)  Limited  v Crown Mills  (Pty)  Ltd7Sacs NO  v Proudfoot  SA (Pty)  Ltd  2006 (6)  358

(SCA). Since Mr Nyarota did not rebut the expert witness’s evidence that no transfer had

taken place this evidence was taken to be admitted. Several Supreme Court decisions were

cited  in  support  of  the  contention  that  what  is  asserted  and  not  disputed  is  taken  to  be

admitted.  (Nhidza  v Unifreight  Ltd;8 Minister  of  Land  and  Agriculture  v Commercial

Farmers Union9 SC; Daniel Shumba & Anor v ZEC & Anor10. Furthermore, he argued that

Mr Nyarota was bound by his plea in which he had submitted that  he had delivered the

website on July 1 2009, when in reality as late as May 2010 he was still  trying to effect

delivery.  Since  purchase  of  the  website  was  so  that  the  readers  would  have  access  to

historical articles contained on the zimbabwetimes website, with the website not having been

successfully delivered, Mr Mpofu argued that clearly ANZ has suffered prejudice.

Mr  Nyarota’s  closing  submissions  emphasised  the  fact  that  the  nature  of  their

agreement  was a management  contract  which had not dealt  with technical  aspects  of the

website. He pointed to the email that captured what the parties had agreed to as a necessary

starting point in appreciating the agreement. He also zeroed in on the fact that the plaintiff

could not claim a refund for a website which it had owned with no problems from the 1 st of

July 2009. He put forward a counterclaim in response to the claim for restitution, being that

each party would need to be restored to their original position. It was improperly made at the

stage of closing submissions. His submissions being largely of a factual nature on what was

agreed are canvassed more fully in analysis.

Factual and Legal Analysis

The plaintiff’s  claim fundamentally  rests  on the fact  that  there  was ultimately  no

delivery  of  the  website,  hence  its  entitlement  to  a  refund.  It  is  the  pivot  upon  which

6 Blumo Trading (Pvt) Ltd v Nelmah Co (Pvt) Ltd & Anor 2011 (1) ZLR 196 (H)

7 Extel (Pvt) Limited v Crown Mills (Pty) Ltd [1998] 4All SA 465 (A), 1999 (2) SA 719 (SCA);

8 Nhidza v Unifreight Ltd SC 27-99.

9 Minister of Land and Agriculture v Commercial Farmers Union SC 111/2001

10 Daniel Shumba & Anor v ZEC & Anor SC 11/08



10
HH 788-16

HC 8315/10

arguments relating to restitution and admissions made, are crafted. In his closing submissions

Mr Mpofu explained the claim thus:

“It is clear that the defendant has failed to understand plaintiff’s claim as well as his position
in respect thereto. The matter is a simple one. At the end of the day it is accepted that the
website was not delivered to the plaintiff and that it has not enjoyed the results of its outlay.
Defendant received USD$60 000.00 and was mandated to deliver a website. Defendant has
not delivered that  website.  He has not  undertaken to deliver it.  He must  therefore refund
plaintiff what he has paid. The matter is that simple”.

The matter is in fact not that simple. Whether or not there was delivery of the website

in terms of the agreement between the parties is in my view as much a factual question as it is

a technical one. This is more so given that what has led to the necessity to ultimately have

this dispute surrounding the website, resolved in a court of law, emanates from the reality that

parties  to  a  dispute  inevitably  see  an  issue  from different  perspectives.  These  are  often

characterised by a selective standpoint which they bring to bear upon the dispute. Needless to

say, perspectives are generally not shared by the other party because perceptions of what is

salient or what is relevant or irrelevant may not be mutual. 

Thus  the  defendant’s  perspective  on  the  other  hand  as  I  understand  it,  is  that  in

arriving at a just conclusion, it is necessary for this court to be informed by the dimensions or

characteristics of the agreement that pertained to the website in order to grasp what actually

happened between the time that the website was bought by ANZ up to the time when delivery

is supposed to have failed. 

The expert’s evidence was clearly valuable and useful from the perspective of setting

out the processes involved in the full transference of a website from one party to another,

which ANZ says Mr Nyarota failed to do. The difficulty with an approach to a dispute that

looks  predominantly  at  the  technical  outcome,  is  that  technicalities  by  nature  limit  the

dimensions  that  are  to  be  included  in  the  analysis  of  a  dispute.  Such  a  “narrowing

perspective”  may  dismiss  factors  as  irrelevant  when  they  are  in  fact  central  to  the

understanding of the legal dispute. 

A focus on the technical aspects of delivery of the website as the end result would

indeed block the “whole story” in the crucial task of what ought to be analysed in arriving at

a just conclusion. It would fail to acknowledge the range of factors that may have an equally

significant  bearing  on the  understanding  of  the  case.  Thus  in  its  analysis  this  court  will

carefully examine “what all was involved” as opposed to a more hasty conclusion based on a

technical failure to deliver the website. It is such an approach to analysis which in my view

would result in doing justice between the parties. Equally as fundamental in the analysis of



11
HH 788-16

HC 8315/10

the evidence towards dispute resolution, is whether there was in fact any relationship between

the dimensions or any characteristics of their agreement and the technical failure to deliver

the website. 

It is a fact that at the time the agreement to purchase the website in 2009 was reached,

the Daily News was not yet relaunched. Even then, Mr Goko’s communication to Mr Nyarota

is clear that the takeover would be immediate and that all costs relating to the hosting of the

website would become the financial charge of ANZ. It is also clear that it is control of the

website  that  the  ANZ was  after,  and  control  cannot  be  about  a  cosmetic  purchase.  Mr

Nyarota’s appointment to manage the website thereafter should not be allowed to cloud the

issue of  what  the  intention  was.  It  was  that  Mr Nyarota  would relinquish  control  of  the

website. It is evident from the letter that captured the essence of the agreement between the

parties11 that  what  was  envisaged was  the  transfer  of  ownership  of  the  website  to  ANZ

inclusive of its  content  and control.  This is  also supported by an email  dated August 12

200912 that  the  money  that  was  being  paid  to  him  for  “relinquishing”  control  of

zimbabwetimes. The intention was at all times to vest total ownership of the website in ANZ

on the understanding, however, that Mr Nyarota was to continue running the website up until

such as time that the ANZ was itself ready to take over. Until such eventuality, Mr Nyarota

had continued to operate the technical side of the website. He had been using Mr Dziba as

webmaster and Lunarpages as host. The parties were fully aware that there were web costs

involved  and  that  there  were  players,  behind  those  costs  who  may  however  have  been

nameless at the time. 

Mr Nyarota’s distinction between selling the website and the technical aspects of the

transference of the website now needs to be examined. This would seem to suggest that the

sale was in “bits.” It is here that the factual reality needs to be understood conjunctively with

the technical reality. The website could not certainly have been purchased for $60 000.00

with the expectation that the components that made up the sum total of the whole, in relation

to a website, would be excluded. The website was bought as a complete unit inclusive of

domain and the coding associated with the site. As explained by the expert witness, a change

of name of the website is not what transfers a website. In other words, everything associated

with the functionality of that website is what the ANZ had in mind when in entered into an

agreement  about  relinquishing  control.  Assigning  Mr  Nyarota  the  authority  to  continue

managing the site did not mean that the sale was limited to the content of the website only,
11 Page 2 of exhibit 1

12 Pages 4 and 5 of Exhibit 1



12
HH 788-16

HC 8315/10

otherwise why pay for everything that is associated with it. The website had been sold as a

holistic unit – a fact supported by ANZ’s agreement to assume from 1 July 2009 all costs

associated with the website. I conclude that the website and its functionality were purchased

as a whole.

It is also a fact that once the Daily News was launched, the expectation was that the

running of the site would become a Daily News affair. It is indeed in this context that ANZ

sought to transfer the hosting of the website from Lunarpages to Ecoweb. Finding a local host

in my view made sense. When ANZ was in a position to take over, Mr Nyarota should have

been fully prepared to facilitate  that  process of a smooth transition involving the hosting

company, himself as the seller, and the ANZ as the purchaser. This was a process which he

saw as needing no more than a few days to complete. Mr Nyarota cannot strictly speaking say

he transferred the website in 2009 when none of its functionality was transferred to ANZ. The

fact that when ANZ were ready to take over full functionality, the process floundered. This is

now what I will turn to. 

Whilst  there  is  support  from  the  correspondence  between  various  parties  that

problems relating to the transitions had to do with a dispute over payment which Mr Dziba

deemed owing to him, this appears to have been only part the cause of the ultimate flounder. I

will address the issue of payment first before looking at the other crucial  factor that also

seems to have contributed to the failure to deliver the website as stated in the evidence.

As regards payment, one email by Mr Nyarota to Mr Dziba the webmaster dated 16

May 201013 partly read as follows:

“The transfer has not been successfully executed and this has caused me much stress over the
past week. I needed your assistance for the successful execution of the transfer. You were
holding  yourself  incommunicado,  I  believe  mainly  because  of  non-payment  of  your
outstanding dues, which is understandable. I have not been able to give you an update mainly
because  ANZ  has  not  provided  me  with  clear  information  as  to  when  the  outstanding
disbursement can be expected. I am sorry about the delay in payment but this is for reasons
currently beyond my control much to my embarrassment……I would be extremely grateful if
you could assist on the transfer. The people at Ecoweb require the file transfer protocol from
Lunarpages. Can you please help me obtain these details from Lunarpages? I gave them the
wrong username on Thursday in error……”

In an email dated 20 May 201014 Mr Goko had weighed in on this dispute of what was

owed to Mr Dziba as follows:

13 Page 11 of exhibit 1

14 Pages 27 and 28 of exhibit 1



13
HH 788-16

HC 8315/10

“I consider your association with this Mr Joshua as a private affair. We have been paying you
both a management fee and a production fee ever since we bought the Zimbabwe Times from
you- and expect you to have funded all website costs from that fee. You can’t simply now
whip up names of people that we allegedly owe, but whom you never mentioned for the past
nine months or canvassed us to pay for work that was done outside of the agreed mandate” 

A running theme from the correspondence from the time the website was purchased

up until the crucial period when transfer of hosting the site was to be moved from Lunarpages

to  Ecoweb,  was  that  of  ANZ’s  constant  late  payments  for  services  rendered.  More

significantly,  at  the  material  time  when  the  issue  of  migration  was  first  raised  with  Mr

Nyarota, Mr Goko wrote to him on 17 March 201015highlighting that payment for running

expenses was late due to the liquidity crunch bedevilling the economy and that he was going

to try and hand over February funds. Equally important is that he had communicated to Mr

Nyarota that ANZ would be appointing a new Finance manager and that with effect from 1st

April all payments to service providers would be paid directly. Effectively Mr Nyarota would

not be responsible for payment as no money would be forwarded to him for this purpose.

This history of late payments in my view cannot be totally ignored in view of the

claim that ultimately the website collapsed because ANZ failed to meet the costs of running

the website. Mr Goko’s assertion that late payment had previously not stopped the running of

the website misses the crucial point that it had evidently eroded trust where critical players

were involved. Also ANZ had assumed financial responsibility for the website from the time

of its purchase. 

It seems to me somewhat foolhardy that the transfer process could have faltered over

the small payment said to have been owing to the webmaster. Mr Nyarota in particular was

aware at all times how much he had been paid for website and presumably what would be

legally be at stake if he failed to deliver. Crucially he was the one who at all times had liaised

with Mr Dziba who was his interface with the hosting company. If I have understood his

argument the website closed because dues were not paid and also because Mr Dziba was

owed $1700.00 for work to the website and for work he had done in the month of April. Mr

Nyarota had already advanced him $1000.00 of the website fee. I therefore find it odd that

knowing what was at stake, and knowing that a website will be shut down for non-payment

of fees, and furthermore knowing that he had not entirely fulfilled his side of his bargain as in

reality ANZ did not have control of the website, that $700.00 could have been allowed to put

him in potential legal jeopardy for failing to deliver. 

15 Page 20 of Exhibit 3



14
HH 788-16

HC 8315/10

In  any  event,  Mr  Goko’s  evidence  was  not  controverted  that  all  payments  had

ultimately been made as supported by receipts it placed before the court. Crucially, neither

Mr Marumahoko nor anyone from Ecoweb who would have given the full picture of why the

transition ultimately floundered were called to give evidence. Likewise Mr Dziba the crucial

player on the defendant’s part did not to come to give evidence. These players in the dispute

were important given Mr Nyarota’s claim that ultimately the passwords that had stalled the

process were provided and his claim that ANZ had been given access.

As stated, it is in analysing the evidence in this matter from the perspective of “all

what was involved” that the resolution to the dispute is likely to be found. There is absolutely

no doubt that the one issue that Mr Nyarota appears to have felt most strongly about in his

evidence,  was  the  fact  that  he  had  understood  the  position  at  all  times  to  be  that  the

management of the website would remain with him. In cross examination of Mr Goko, by Mr

Nyarota’s  then  counsel,  it  was  put  to  him  that  Mr  Nyarota’s  expectation  that  he  would

continue to run the website had led to the failure to deliver the website. In his examination in

chief Mr Nyarota also spoke to this issue when he was asked the following questions:

“Question:  Throughout 2009 when you were managing the website,  did they ever
approach you to say give us the domain name for the website?

Answer: Never

Question: Did they ever say put us in touch with the webmaster?

Answer: Never

Question: Did they ever complain about non fulfilment between July and December
2009?

Question: Never…..and even beyond December 2009 up to March 2010.

Question:  If  the  agreement  had  gone  on  for  nine  months,  and  there  had  been  a
problem with takeover, what would you have expected them to say?

Answer. I would have expected them to say we have “no keys” and I would have
explained that it was our agreement that you would purchase the Peugeot, and that
you would retain my services as an experienced driver, and that you would pay me
handsomely without interference from yourselves. I would point out that websites are
controlled by editors /managers and not by owners. Owners should look for people
with requisite skills to run on their behalf….”

Clearly  behind  the  façade  of  seeming  cooperation,  Mr  Nyarota  had  a  festering

grievance relating to the divesture of control of the website from his hands which he had been

prepared to countenance in expectation of a role to play. The issue of his role or lack thereof

within ANZ was in fact for the greater part what formed his initial defence. The end result is



15
HH 788-16

HC 8315/10

indeed that  whether  because of  the issue of  payment  or  because of  issues  of power and

control, the website was not delivered. There is no reason in my view why ANZ should not

recover its money back when it did not receive a website.

Accordingly, it be and is hereby ordered that defendant pays the plaintiff as follows:

a) Payment of the sum of US$60 000.00

b) Interest  on the sum of US$ 60 000.00 at the prescribed rate from date of demand
being 9 June 2010 to the date of payment in full.

c) Costs of suit

Gill Godlonton and Gerrans, plaintiff’s legal practitioners


